Nu tar myndighetskampanjen sommarpaus. Under våren har vi gått igenom 17 myndigheter plus Folkbildningsrådet och förklarat vad dessa myndigheter gör, vad de kostar och varför de ska läggas ned; antingen omgående, eller efter att andra politiska reformer genomförts. 

De sammanlagda ramanslagen för dessa myndigheter är 14,9 miljarder och transfereringarna 93,1 miljarder. En del av de kostnaderna skulle vi fortfarande ha kvar; vi föreslår ju inte att all verksamhet som bedrivs vid alla dessa myndigheter helt ska avvecklas, men besparingspotentialen är betydande. 

Här är en mycket förkortad sammanfattning av våra argument:

Myndigheten för kulturanalys
Kulturen mår bättre utan politisk inblandning. Att kulturen inte är fri och att den konstnärliga friheten påverkas på ett negativt sätt kom faktiskt Kulturanalys själv fram till i rapporten “Så fri är konsten” från 2021. Myndigheter måste dessutom inte föra statistik på allt.
Jämställdhetsmyndigheten
Det går inte att komma till en annan slutsats än att den då uttalade feministiska regeringen ville ha denna myndighet till att kröna sin feministiska hjässa med. Som en accessoar. I en demokrati ska dock inte människor uppfostras till att “tycka rätt” eller “agera rätt” genom statligt finansierad opinionsbildning. Det finns ingen berättigad plats för skattefinansierad identitetspolitik i Sverige och inte heller för en ideologiskt baserad myndighet.
Myndigheten för Stöd till Trossamfund
Även rätten att slippa finansiera religion bör inkluderas i religionsfriheten. 
Svenska institutet
Vissa av Svenska institutets uppgifter är sådana som i stort sett alla jämförbara länder har ett nationellt kulturinstitut för, som kulturutbyte med andra länder. Medborgerlig Samling föreslår att Svenska Institutets verksamhet skärs ned kraftigt och att institutet återgår till att vara en stiftelse underställd UD där endast våra utrikespolitiska mål styr verksamheten.
Folkbildningsrådet
Visst är folkbildning bra och visst har intentionerna varit goda men när en verksamhet läcker pengar genom bedrägerier och allmänt fusk – till en sådan grad som Folkbildningsrådet gjort –  måste man ompröva verksamheten. Den kontrollapparat som skulle behövas för att styra upp verksamheten skulle kosta mer än den smakade.
Myndigheten för press, radio och tv
Att skattebetalare tvingas finansiera medier de inte frivilligt vill betala för är djupt problematiskt och snedvrider konkurrensen på marknaden. Upplägget där politiken via en myndighet avgör vilka medier som ska få bidrag är ovärdigt ett land som säger sig värna om pressfrihet och mediers oberoende. Medier som är beroende av offentliga bidrag som villkoras från politiskt håll är per definition inte fria.
Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor
Det ligger i ett civilsamhälles natur att det inte ska vara beroende av staten och offentliga medel. Det är då per definition inte längre ett civilsamhälle. Skattepengar ska heller inte gå till föreningar och organisationer som skapar segregation eller undergräver förtroendet för samhället. Den kontrollapparat som skulle behöva införas för att förhindra detta gör det kontraproduktivt att ens överväga det alternativet. 
Nordiska Afrikainstitutet
Nordiska Afrikainstitutet är samlokaliserat med Uppsala universitet och om intresse finns för forskning om Afrika, då kan forskningen bedrivas direkt i universitetets regi.
Tillväxtverket
Svenska företag klarar sig rimligen bäst om det offentliga håller sig borta. Vettig lagstiftning, inklusive skattelagstiftning, minskad byråkrati och låg brottslighet är betydligt viktigare för entreprenörer än statliga projekt, finansierade av bland annat företagen själva. En livskraftig landsbygd byggs heller inte på bidrag. Det byggs genom låga kostnader, minskad byråkrati och goda kommunikationer. Det sista uppnås genom rejält sänkta bränsleskatter och minskad reduktionsplikt. Vi ska dock fortsätta ta emot och fördela de EU-bidrag vi är berättigade till, även om EU på sikt måste återgå till att handla om frihandel och inte hemfalla åt socialistisk omfördelning av resurser. Vilken myndighet som framgent ska ansvara för att fördela EU:s regionala stöd på ett effektivt sätt går att diskutera och kanske behöver vi ha kvar en liten spillra av Tillväxtverket för fördelning av EU-bidrag, men den långsiktiga ambitionen är att myndigheten helt ska försvinna.
Diskrimineringsombudsmannen
I en tid när det är modernt att utmåla sig som ett offer har det gått inflation i hur ofta folk upplever sig kränkta. Men man bör begrunda de fall som tas upp av DO och fråga sig – är det verkligen det här våra skattemedel ska gå till?  Dessutom ägnas avsevärda resurser åt politisk opinionsbildning för skattebetalarnas pengar. Det är inte statens uppgift att uppfostra medborgarna. Diskriminering kan bekämpas utan en särskild myndighet.
Myndigheten för delaktighet

Statskontoret gjorde en översyn av myndigheten 2016 och föreslog att regeringen prövar “om vissa uppgifter som Myndigheten för delaktighet har kan överföras till Socialstyrelsen. De konstaterade även att “myndighetens uppdrag överlappar med andra myndigheter” och “ansvaret för att genomföra funktionshinderspolitiken vilar dock på andra myndigheter och på kommuner och landsting med flera”. Vi kan inte se att det behövs en särskild myndighet inom området. 
Statens kulturråd
Statligt finansierad kultur kan aldrig bli fri och oberoende, hur mycket man än talar sig varm för konceptet “en armlängds avstånd”. Man biter inte den hand som föder en.
Institutet för mänskliga rättigheter
Samhället fungerade alldeles utmärkt före 2022 och det skulle fungera alldeles utmärkt efter 2022 utan denna myndighet, som delvis är en eftergift mot FN. Vill man säkerställa att medborgarnas rättigheter skyddas framgent är införandet av en konstitutionsdomstol och återinfört tjänstemannaansvar en bättre väg framåt. 
Arbetsförmedlingen
Det är inte statens uppgift att göra friska människor anställningsbara – det ansvaret ska ligga på individen själv. När det gäller ansvaret för att hjälpa sjukskrivna att återgå i arbete bör det läggas över på kommunerna och Samhall bör ges en förstärkt roll att hjälpa den som har det särskilt svårt att få ett ordinarie jobb.
Svenska ESF-rådet, Rådet för europeiska socialfonden
En myndighet som har som enda uppdrag att fördela pengar som vi från början själva betalat in till EU ska läggas ner så snart EU har slutat med dagens bidragskarusell. Det här är ett ineffektivt sätt att förvalta folkets kapital. EU ska handla om de fyra friheterna: fri rörlighet för varor, personer, tjänster och kapital –  inte socialistiska bidragsprojekt. 
Etiksprövningsmyndigheten
Den upprördhet som – med rätta – följde Macchiarini-skandalen borde inte ha lett till krav på snabb lagstiftning, utan till hård och skoningslös kritik inom och utom akademin. En separat myndighet med uppdrag att granska etiken i forskning riskerar att över tid verka för att ansvarsområdet utökas, fler regler införs och byråkratin sväller; med risk att forskare väljer att forska inom områden som inte kräver stora mängder pappersexercis.
Alkoholsortimentsnämnden

Vi svenskar är redo att bli myndiga och ta egna beslut. Även om alkoholinköp. Lägg ner Systembolaget. Då behövs inte heller denna nämnd.
Barnombudsmannen
Barnombudsmannen är ett slående exempel på en ideologiproducerande, extremt vänstervriden och likaså extremt identitetspolitisk myndighet. Själva huvudsyftet med myndigheten – att opinionsbilda och att verka för Barnkonventionen – är feltänkt. Detta är någonting som givetvis ska skötas av det fria föreningslivet och enskilda medborgare

Vi ses i höst för nya tag för en slimmad stat som fokuserar på sina kärnuppgifter och levererar värde för varje skattekrona!

3 reaktioner till “Sommarpaus

  1. vilket eller vilka partier sympatiserar medbloggen med? Vilket eller vilka partier sympatiserar med er?

    Gilla

    1. MED-bloggen är partiet Medborgerlig Samlings partiorgan. Medborgerlig Samling är för närvarande representerat i fem kommuner, upp från tre kommuner under förra mandatperioden.

      Gilla

Lämna en kommentar