Några dagar efter att vi i MED Skåne skrev om Skandinaviens största moské i Malmö kom av en slump (?) även övriga media med artiklar i ämnet. Sydsvenskan och Metro är två exempel. Artiklarna har en liknande vinkel där kritik och oro lyfts över att en religiös diktatur finansierar en mötesplats i en hårt segregerad stad.

Qatar finansierar bygget, som invigts av ministeriet för Awqaf and Islamic Affairs på plats, och väl här tar WAKF vid. Det Skandinaviska Trossamfundet I Sverige (WAKF), en ideell organisation, skriver på sin hemsida att deras vision är:

”.. att skapa ett framtidscenter för den muslimska familjen och allt vad den behöver. Vi bygger samfundet för att stärka individer och för att förstärka identiteten hos barn och ungdomar.”

En av WAKFs talespersoner, Ammar Daoud, känns igen av den som följt ämnet om svenska islamister. När Islamic Center i Malmö inte gick mot den mer radikala fanatismen blev missnöjet påtagligt i de mer islamistiska grupperna i Malmö, vilka inte var, eller är, fåtaliga. År 2006 drev den i Danmark verksamme kontroversiella och extrema imamen Abu Laban också på projektet för en ny moské. Han var en känd islamist som bidrog till Jyllandsposten- och karikatyrkrisen genom att elda på under resor i muslimska länder. Den befintliga stora moskén i Malmö betraktades av Abu Laban som ”islam light”, besvärande opolitisk, och otillräckligt påträngande i privatliv och moral. Ammar Daoud uttrycker att det är fel att ta studielån (eftersom ränta är förbjudet), att mannen är familjens självklara överhuvud, att kvinnor måste dölja håret från och med puberteten, att flickor inte ska delta i simundervisning, att yttrandefriheten ska undanta hädelse, att det är otänkbart för en muslimsk kvinna att gifta sig med en otrogen och att de som inte är lika fanatiska inte är riktiga muslimer. Vidare uttrycker han sitt ogillande av dans där kvinnor och män håller hand liksom samarbete med judar (Mosaiska Församlingen). Ammar Daoud var tidigare verksam hos Islamiska Kulturföreningen, vilken utreddes för bidragsfusk 2004, liksom stödde att sedermera terrorstämplade stiftelsen Al-Haramain skulle få ta över Islamic Center. Al-Haramain förbjöds av FN och hade kopplingar till bland annat Islamic Jihad, Jemaah Islamiyah, Lashkar-e-Taiba och Hamas.

Detta är alltså fundamentet bakom önskemålet om en ny moské, ett nytt kulturcentrum, som nu färdigställts.

Vem lockas av dessa budskap?

Socialdemokraterna i Malmö tyckte att det var en strålande idé. Kommunalrådet och fritidsnämndens Frida Trollmyr (S) håller ett invigningstal om hur moskén kan bidra till den mångfald som Malmö är idag. Hon ser också att den ökar förståelsen och respekten för andra. Som feminist uppger hon annars att hon vill bryta de patriarkala strukturerna, samt att hon ser lika lön för lika arbete som en huvudpunkt. Att en socialdemokrat, feminist och Malmöbo inviger en wahhabistisk moské via en religiös diktatur åt en grupp som aktivt engagerar sig mot kvinnors rättigheter får sägas vara en fantastisk politisk korrekt syntax error.

Varför anser vissa att detta är vad Malmö behöver? Något som med väldigt hög sannolikhet leder till mer fanatism, mer segregation, mer intolerans och mer extrema synsätt på kvinnor, HBTQ-grupper, shiamuslimer, sufism, barn, minoriteter, majoritetssamhället och judar.

Exakt var oppositionen i Malmö befinner sig är oklart. Att man inte skulle ha känt till detta är helt osannolikt. Det här handlar inte om muslimer. Inte heller om invandrare eller moskéer. Utan om att man sätter ned en frågande fot när påverkande extremism och/eller fanatism breder ut sig.

Medborgerlig Samling avvisar all form av intolerans. Det gäller även islamistisk sådan fastän ämnet är känsligt och komplext. Ta tag i din politiker och kräv mer än denna bedrövliga travesti på mångfald och berikande genom andra kulturer och synsätt. Något mindre mångfaldsbejakande än detta är svårt att komma på. Önskar man leva i ett intolerant religiöst fundamentalistiskt stat samhälle, där människor ska kontrolleras under dogmer, så finns det redan sådana. Sverige, liksom Malmö, ska inte börja smyga sig mot detta. Och våra politiker ska kanske inte heller underlätta den utvecklingen när ingen ser.

Edward Nordén

Vice ordförande Medborgerlig Samling Skåne

 

Fredrik Sander

Styrelseledamot Medborgerlig Samling Skåne

 

Anna Jung

Ordförande Medborgerlig Samling Skåne

 

_____________________________________________________________

Detta är ett debattinlägg på MED-bloggen. MED anser ämnet viktigt att diskutera men håller som parti inte nödvändigtvis med skribenten. Inlägg som är uttryck för partiets mening publiceras i kategorin ”MED tycker”.

3 reaktioner till “Syntax error av Socialdemokraterna i Malmö

  1. Hej! Bad om kommunalrådens synpunkter i samband med er artikel om moskéen. Det enda svar jag fått än så länge är detta, från Frida Trollmyr;

    Som företrädare för Malmö kommun närvarar jag på olika arrangemang och vid dessa tillfällen företräder jag alltid vår stads värderingar om öppenhet, demokrati och jämställdhet. Jag tar alltid till mig information inför mina besök, och i detta fall kunde jag inte finna anledning till att ej medverka när lokalen skulle visas upp. Det hade tvärtom varit oroande om föreningen stängde dörrarna och inte visade upp sin verksamhet. Jag ställer mig positiv till etablerandet av mötesplatser, men detta ställningstagande utgör inget stöd för någon specifik trosuppfattning. I frågor som rör människors religion och livsåskådning är neutralitet min självklara utgångspunkt. Detta är ju mycket mer, men det verkar inte som politikerna förstår detta. Min önskan är också öppenhet, demokrati och jämställdhet men det är långt ifrån det tycker jag.

    Mvh Marika Thelin

    Skickades från E-post för Windows 10

    Gilla

Lämna en kommentar