Ingen har väl undgått att Elon Musk fått uppdraget att effektivisera statsförvaltningen i USA genom det nya ”Department of Government Efficiency”- DOGE, och att Javier Milei genomfört kraftfulla åtgärder mot skattemissbruket i Argentina under det gånga året. Det har väl inte heller undgått någon i Sverige att IT-entreprenören Jens Nylander avslöjat både ineffektivitet och skattemissbruk i mångmiljardklassen i offentlig sektor genom sin finurliga AI-lösning. 

Nu är det därför hög tid att ta tag i skattemissbruket i Sverige. Därför vill Medborgerlig Samling sätta kraft bakom bekämpningen av detta genom att kräva att regeringen::

  1. Inrättar en särskild Rikseffektivitetsrevision direkt under riksdagen
  2. Inrättar regionala och kommunala effektivitetsrevisioner som lyder under respektive fullmäktige
  3. Inrättar en ombudsmannafunktion för ineffektivitetsfrågor som en del av effektivitetsrevisionen, dit allmänhet och företag kan vända sig när de upptäcker skattemissbruk och skatteslöseri.
  4. Ändrar budgetprocessen i stat, region och kommun så att respektive effektivitetsrevision skall höras och yttra sig om budgeten INNAN denna beslutas, på samma sätt som lagrådet alltid ges möjlighet att yttra sig om ny lagstiftning.

Vi kan konstatera att dagens effektivitetsrevision, som under åratal skrivit utmärkta rapporter som alltför ofta ignorerats av såväl politiker som departementstjänstemän, har en alltför svag ställning i den svenska statsförvaltningen i och med att den utgör en underavdelning inom myndigheten Riksrevisionen. Vårt förslag är att man särskiljer den årliga revisionen, som framgent blir Riksrevisionens huvudsakliga arbetsuppgift, från effektivitetsrevisionen som vi föreslår blir en självständig myndighet under riksdagen.

I samband med detta förslår vi också att den nya Rikseffektivietsrevisionen tillförs resurser genom att man även integrerar Statskontoret och Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi i denna nya myndighet. Den två senare verksamheterna sysslar nämligen i allt väsentlig med samma sak som dagens effektivitetsrevision så här bör både synergi och besparingar kunna uppstå genom en sådan förändring. Vidare bör man också stoppa alla de olika fackanalysmyndigheter, såsom Myndigheten för kulturanalys, etc, som vuxit upp som svampar ur jorden den senaste 20 åren, i en Rikseffektivietsrevision.

När det gäller den regionala och kommunala förvaltningen lyser en formell effektivitetsrevison med sin frånvaro, vilket sannolikt förklarar varför Jens Nylander hittar just så mycket skattemissbruk i dessa sektorer. Därför föreslår vi en ändring av kommunallagen så att det blir ett formellt krav att varje region och kommun skall ha en effektivitetsrevision, egen eller genom samverkan i ett kommunalförbund, som styrs och rapporterar till fullmäktige snarare än till styrelsen.

Det är ofta allmänheten och näringslivet som upptäcker missbruket och slöseriet av våra skattemedel. Därför vill vi inrätta en visselblåsarfunktion hos varje effektivitetsrevision som uppträder som skattebetalarnas ombudsman för att stoppa detta missbruk och slöseri. I den årliga rapport som effektivitetsrevisionen ska upprätta är det av särskild vikt att de larm och initiativ som allmänheten och näringslivet lämnar in redovisas med i förekommande fall de krav på förbättringsåtgärder som effektivtetsrevisionen ställer på den övriga förvaltningen och på politiken.

Det är av vikt att effektivitetsrevisionen får en betydande makt inom ramen för vår svenska förvaltningsmodell. Eftersom Medborgerlig Samling inte tror på ökad byråkrati och ännu fler komplexa beslutsmodeller, vill vi återanvända en för svensk förvaltning redan beprövad modell – nämligen förfarandet med lagrådsremisser. Vi anser att den nya myndigheten Rikseffektivitetsrevisionen ska få samma uppdrag som Lagrådet har i fråga om ny lagstiftning när det gäller beredningen av statsbudgeten. Om regering och departement, såsom idag ignorerar revisionens påpekanden om ineffektivitet och missbruk av skattemedel, skall detta framgå i remissförfarandet kring statsbudgeten och där med komma till allmänhetens kännedom. Man kan också överväga om Rikseffektivitetsrevisionen ska ha rätten att kräva att statsbudgeten återremitteras för ytterligare beredning om åtgärderna mot slöseriet bedöms vara inadekvata.

Slutligen vill Medborgerlig Samling att den som blir Rikseffektivitetsrevisor står fri från politiken och har erfarenhet inte bara från arbete i offentlig sektor utan även från näringslivet så att man får in kritiskt tänkande i synen på hur offentlig verksamhet bedrivs. Och självfallet ska denna tjänst tillsättas genom ett öppet sökförfarande där formella meriter och bevisad förmåga till handling är avgörande.

Daniel Sonesson
Partiledare



Erik Kärnekull
Ekonomiskpolitisk talesperson

 

 

 

Bild: World Economic Forum / Benedikt von Loebell

2 reaktioner till “Det är dags att inrätta en svensk DOGE

  1. JAaaa MEDs kunskaper kan användas för att rannsaka o påverka att få slut på allt PK- trams o skatteslöseri i SWE! Dessutom MÅSTE vi ha personligaTjänstemanna- ansvaret tillbaka!! Mvh Gunilla Bernhus Sthlm

    Gilla

Lämna ett svar till Gunilla Bernhus Avbryt svar