För en betydande del av kommunens invånare, kanske i synnerhet barnfamiljer och löntagare, utgör bilen det främsta transportmedlet för att ta sig till arbete, skola och fritidsaktiviteter. Dessutom sträcker sig bilens roll bortom ett enkelt transportbehov; den utgör en grundläggande pelare för samhällsekonomin och den ger dessutom folk stor frihet.

Alltså blir vi mycket förvånade när det socialistiska styret i Järfälla jobbar så hårt på att göra det svårare och svårare för kommunens bilister. De mest flagranta exemplen på detta är den nya destruktiva och orealistiska miljöplanen, uppfostrande cykelplanen och regelbundna workshops hur kommunen aktivt ska bidra till övergången från personbilstrafik till gång-, cykel- och kollektivtrafik.

Målet är alltså inte bara att minska antalet bilar med förbränningsmotorer, utan alla bilar. En sådan detaljstyrning av medborgarnas liv är inget vi som frihetliga politiker med gott samvete kan acceptera.Kommunens infrastruktur behöver vara tillräckligt utbyggd och framtidssäker nu när kommunen växer som den gör. Kalabaliken vid Barkarby handelsplats, parkeringskaoset i Barkarbystaden, stopp i Veddestakorset, nedstängning av Barkarbybron, rödljuset vid polishuset och det påtagliga underskottet av infartsparkeringar är bara några exempel som med all tydlighet visar på allvarliga brister i politiken. Det är inte okej att invånare tvingas undvika vissa trafikplatser på grund av politikers oförmåga att inse folks grundläggande bilbehov.

Det behövs nytt blod och tänk i lokalpolitiken. Det är nödvändigt att ta hänsyn till både individens transportbehov och göra långsiktiga konsekvensanalyser för hur en växande befolkning faktiskt föredrar att transportera sig. Vi behöver revidera parkeringsnormen, ta bort onödiga rödljus, förbättra trafikflödet och bygga vägar för framtiden.

Medborgerlig Samling är inte motståndare till utbyggnad av cykelvägnätet eller att gångtrafikanter ska kunna promenera på ett säkert sätt till och från sina arbeten, men är det verkligen rimligt att det sker på bekostnad av biltrafiken, när fler än någonsin kör bil?

Vi säger bestämt nej. Det är dags att göra upp med bilfientligheten. Det finns inget egenvärde i att motarbeta bilister och uppfostra befolkningen hur de ska transportera sig själva och sin familj.

Bilfientlig politik är människofientlig politik!

Fredrik Grufman
Gruppledare i kommunfullmäktige

Tommy Källarsson
Ledamot i kommunfullmäktige

3 reaktioner till “Bilfientlig politik är människofientlig politik

  1. Rätt rutet i rättan tid!
    Det är viktigt att höja förnuftets röst nu mot miljöaktivisternas fastlimmade propaganda.

    Gilla

  2. Helt korrekt, men med totalt faktaresistenta Klimat-Alarmister, dvs. de som erhållit beslutandeposiotioner, så kommer det att bli svårt att få till en vettig inställning till fordonstrafik. Jag har dessvärre blivit ganska pessimistisk i frågan.

    Gilla

  3. Tack grabbar för MED-Riksstämman i helgen! Som kollektivåkare o gångare provades våra humör o flexibilitet. Jag hann använda bil buss pendel o fötter. Det är väl er sak att i J- fälla trycka på infrastrukturens utveckling den tid det tar INNAN nya Tbanan o bostäder är klart i området.Projektpresentation i tors på Spårvägsmuséet angav start 2026+8år beroende på VAD åsyftas med ”klart”….(har 2 filer som ev kan kommer er till godo?) Mvh Gunilla

    Gilla

Lämna en kommentar