Öppet brev till Facebook Sweden

Hej Facebook!

Det här är en inbjudan till er på Facebook Sverige från en av era kunder.

Vi är det nya borgerliga partiet Medborgerlig Samling och vi vill gärna bjuda in er att berätta för oss, och alla andra som är intresserade av er affärsmodell, om vad det är som gör att ni, som världsledande inom sociala medier, väljer att inte behandla era kunder på ett likvärdigt sätt? Vi är många som undrar.

Er plattform har blivit en av de viktigaste tekniska lösningarna för många organisationer, företag och opinionsbildare för att nå ut till allmänheten med olika tjänster, varor och budskap, vad de än må vara. Ni på Facebook har en stor och viktig kundbas hos oss.

Men sedan en tid tillbaka har ni omöjliggjort för oss i Medborgerlig Samling att annonsera på er plattform. Helt plötsligt, efter att vi genomfört flera annonskampanjer med ert godkännande, och bara dagar efter att vi annonserade om Skattefridagen och att stoppa skatteslöseriet, fick vi utan förvarning besked från er på Facebook att ni stängt vårt affärskonto. Enda skälet som angavs var att vi ”konsekvent marknadsför annonser som inte följer våra [d v s Facebooks, vår anm.] annonseringsriktlinjer eller andra standarder”.

Detta besked fick vi alltså efter att vi sedan länge hade annonserat i olika omgångar med ert särskilda godkännande inför varje annons.

Varför stängdes vårt annonskonto plötsligt av på obestämd tid? Vi undrar vad det var i just annonsen om att stoppa skatteslöseriet som stred mot era regelverk och som gjorde att ni stängde hela affärskontot? Var vårt budskap om att stoppa skatteslöseriet för provocerande? Innehöll det direkta felaktigheter? Var det alltför värdegrundsutmanande? Om man ser tillbaka på våra annonser så har de ju hållit måttet vid er regelgranskning, men vad var det som gjorde att annonsen den 18 juli om att stoppa skatteslöseriet helt plötsligt tycks ha föranlett att hela vårt annonseringskonto ströps hellre än bara just den annonsen? Många frågor, men inte ett enda svar ifrån er på Facebook.

Följdfrågan blir då av vilken anledning ni låter andra politiska partier få köpa era möjligheter till marknadsföring och varför står inte samma möjlighet öppen för oss? Vi har flera gånger sökt både er och er Sverigechef Sam Rihani angående frågan om er särbehandling, men utan att få några svar.

Som stor och marknadsledande aktör inom sociala medier har ni på Facebook också ett samhällsansvar att visa att ni är lika öppna och transparenta som era kunder vad gäller kommunikation och syfte. Tyvärr är det mycket svårt att komma i kontakt med er och ännu svårare att få tydliga och konkreta svar. Det faktum att ni gör er onåbara bidrar också till risken för spridning av konspirationsteorier om varför det är så svårt att få en dialog med er. Det är mycket olyckligt då det bara spär på den polariseringsvåg som präglar samhället idag.

Vi i Medborgerlig Samling tror på öppenhet och transparens. Därför vill vi gärna bjuda in er till ett öppet samtal – ute i ljuset där alla kan se och höra, där ni kan förklara varför ni väljer att särbehandla just Medborgerlig Samling på ett negativt sätt i förhållande till de övriga politiska partierna. Vi ser fram emot att höra från er!

 

Ilan Sadé

Partiledare för Medborgerlig Samling

 

Monika Råberg Hellsing

Partisekreterare för Medborgerlig Samling

 

 

10 reaktioner till “Öppet brev till Facebook Sweden

  1. fezbocken är vänster. Så enkelt är svaret. Detta är vänsterkorruptionen i öppen dager; just den som förstör västverlden. Vänstern är ond; fezbocken är ond. Jag skulle aldrig öppna konto der, lika litet som jag skulle taga i annat vänster som ”expo” eller ”Natur och kultur” eller ”dagens nyheter” eller Bonniers öfverhufvud. Hafver man konto hos fezbocken, är man i vänsterns våld; I hafven nu erfarit detta vänsterns högerantiska våld.

    Gillad av 1 person

    1. Afskedad för att hafva ordat emot fezbockens kärlek till den terroriströrelsen den negroida offerteatern och den antihvita ”diversity”-fanatismen. Bort från fezbocken, bort från youtube med den otrogne! Vi måste göra enad front mot vänstern, sedan skapa nya plattformar, helt fria från vänsteraner, både inom dem och bland användarna. En samexistens med vänstern är icke möjlig.

      https://www.zerohedge.com/political/facebook-deplatforms-former-employee-who-questioned-blmdiversity-narrative

      Gilla

  2. Det behöver inte alls vara så att FaceBook är vänster. Det räcker att ”vänstern” har hört av sig och talat om hur FaceBook skall agera om man har tänkt sig att fortsätta att vara det mest dominanta sociala forumet och att fortsätta att tjäna grova pengar. Eller kanske hellre ”hur de inte skall agera”!

    Alla vet att sittande regering varit i kontakt med de flesta av de stora sociala medierna och haft ”samtal” som det hette. Man ville komma tillrätta med ”näthatet”. (som man som mest stod för själva). Man kan bara konstatera med anledning av resultatet att det var en del andra saker som också blev tabu att publicera på FaceBook och andra stora sociala medier.

    Men fortsätt att försöka tvinga ut de fega cheferna på FaceBook. Fega för att dom själva inte står för den öppenhet och den ärlighet som skall känneteckna ett för allmänheten öppet media. Istället gömmer dom sig bakom en kundtjänst som man inte vet var den egentligen befinner sig i verkligheten.

    Det finns tack och lov ett bra alternativ och vartefter FaceBook fortsätter att censurera folk och organisationer så kommer de att ta över verksamheten . Prova https://mewe.com/

    Gilla

    1. fezbocken ÄR en vänsterorganisation rakt igenom. Den hatar högern. Den angriper svarta republikaner för att hafva hånadt vänstermonstren, men till-låter dessa att komma med dödshot…

      Gilla

  3. Inte för att jag använder mig av Facebook för att klicka på hur jag skulle se ut om jag var en katt, men frågan är om det inte är det som är själva syftet med att man har FB.

    Gilla

  4. Om MED får politisk makt. Vad skulle ni vilja ändra vad det gäller sociala medier i allmänhet och Facebook i synnerhet?

    Gilla

  5. Vi borde i MED politiskt kräva att aktörer av allehanda slag har skyldighet att uppträda med kontaktmöjligheter – dvs. ange rimliga vägar att nå vederbörande, t.ex. e-mail och telefon.

    Dessutom minst en rekommendation att man bör besvara förfrågningar senast inom x antal timmar.

    Som det nu är, så är det många som gömmer sig bakom automatiska alternativ, såsom FAQ och svarsrobotar.

    Det gäller framförallt monopol- och oligopolföretag.

    Gilla

Lämna en kommentar